Chuyên mục “Sách hay hàng tuần” lần này sẽ đem đến cho độc giả những quyển sách tiếng Anh chuyên ngành về Ngôn ngữ học đại cương.
Tiếng Anh là một trong những ngôn ngữ phổ biến và được sử dụng nhiều nhất trên thế giới hiện nay. Tại Việt Nam, với xu thế toàn cầu hóa, nhu cầu học tiếng Anh, tìm hiểu về thứ ngôn ngữ này cũng ngày càng nhiều hơn.
Tuy nhiên, việc lựa chọn và tìm được những quyển sách phù hợp để nghiên cứu tiếng Anh không phải là điều dễ dàng khi đang có rất nhiều đầu sách trên thị trường. Để giúp quý thầy cô, học sinh, sinh viên và đặc biệt là học viên cao học, NCS có nhu cầu tìm hiểu và tham khảo, Trung tâm CNTT-TT&HL đã chọn lọc và giới thiệu bộ sách tiếng Anh Ngôn ngữ học đại cương. Gồm 5 quyển, đây sẽ là tài liệu cần thiết và hữu ích cho những ai đam mê tiếng Anh và tìm học một cách hiệu quả nhât. Những quyển sách này đều đang có tại Thư viện. Trung tâm luôn sẵn sàng phục vụ quý độc giả đến tìm đọc.
1. A course in phonetics:
Tác giả: Ladefoged, Peter
Đăng ký cá biệt: E.09802
Ký hiệu phân loại DDC: 414
NXB:Cengage Learning, 2011
Nội dung: D. B. Fry has edited a basic course of readings on the acoustics of speech. The collection includes all the important classical papers in the field. It is carefully structured to present the student with a coherent picture of the relations between language units and the corresponding sound-waves and to explain the laws that govern these relations.
2. Language: Its structure and use
Tác giả: Finegan, Edward;
Đăng ký cá biệt: E.09473
Ký hiệu phân loại DDC: 410
Xuất bản: Boston, Mass. : Thomson Wadsworth, c2004,p.?
Nội dung:LANGUAGE: ITS STRUCTURE AND USE is one of the best-selling introductory linguistics textbooks because it treats language as both a system (structure) and a social tool (use) – an approach that serves students in many disciplines, especially linguistics, English, speech communications, and education. Features such as What Do You Think and Try It Yourself prompt students to consider language in daily life and to begin thinking about analysis of language. The variety of exercises is suitable for many purposes, including a section in every chapter Especially for Educators and Future Teachers. Based on sound scholarship and framed in a clear, friendly presentation, LANGUAGE: ITS STRUCTURE AND USE, Sixth Edition, helps students understand the uniquely human trait of language.
3. An introduction to linguistic theory and language acquisition
Tác giả: Crain, Stephen; Lillo-Martin, Diane C. (Diane Carolyn)
Đăng ký cá biệt: E.09274
Ký hiệu phân loại DDC: 401/.93
NXB:Wiley, 1999
Nội dung: Written by two of the foremost researchers in the field, the book benefits from their insight into conceptual issues, their understanding of experimentation, and their own pioneering research.
4. An introduction to functional grammar
Tác giả: Halliday, M. A. K. (Michael Alexander Kirkwood)
Đăng ký cá biệt: A – D41/06294
Ký hiệu phân loại DDC: 425/221
NXB:London : Arnold, 2004
Nội dung: This revised edition of the classic treatment of its subject presents an outline of the grammar of modern English in the framework of systemic-functional linguistic theory and serves as an introduction to functional theory in general, which can be used for describing any language in its own terms. The description of English presented here has been widely used in a number of applied linguistics contexts, particularly artificial intelligence and language education, both second language and mother tongue, but also in literary stylistics and other fields requiring a rich interpretation of the text.
5. An introduction to pragmatics: Social action for language teachers
Tác giả: LoCastro, Virginia.
Đăng ký cá biệt: A – D41/09802
Ký hiệu phân loại DDC: 306.44
NXB:University of Michigan Press, 2003
Nội dung: An Introduction to Pragmatics is designed for use in introductory courses in pragmatics (both undergraduate and graduate level) for students preparing to teach. By including the perspective of ESL and EFL educators, this book provides prospective teachers with an understanding of pragmatics that will help them: integrate the teaching of pragmatic competence in language programs and materials, understand the problems learners have with comprehension of messages requiring cognitive processing beyond that of the spoken or written word, evaluate textbooks and materials as well as assessment procedures for language proficiency, assess the value of communicative language teaching practices assist learners in developing strategies to handle misunderstandings and other communication problems, expand knowledge of how language is used in the world by people in everyday situations, including classrooms.